Státní zemědělská a potravinářská inspekce (SZPI) varuje spotřebitele před nekalými obchodními praktikami některých společností využívajících tzv. „direct marketingu“.
Jde o nabídky produktů (např. doplňků stravy) prostřednictvím inzerce v tisku, webových stránek, e-mailu, poštou či telefonicky.
Inspekce v minulosti registrovala a nadále registruje množství opakujících se podnětů ke kontrole od spotřebitelů, kteří udávají, že jsou nuceni platit za produkty, které si neobjednali, nebo se cítí podvedeni nepravdivými tvrzeními v inzerátech, kvalitou produktů, nebo neposkytnutím slibovaných benefitů, např. výher za předchozí objednávky.
Šetření podnětů ze strany SZPI potvrdilo v několika případech použití nekalých obchodních praktik. Např. inzerát (v tisku, na internetu) nabízí „kupon na bezplatnou zkoušku“ produktu, ve skutečnosti je ale spotřebitel nucen uhradit část zboží a „náklady na expedici“.
V rámci dalšího druhu klamavé obchodní praktiky je spotřebitel informován o výhře poměrně vysoké finanční částky pod podmínkou, že si objedná minimálně jeden výrobek. Avizovanou výhru ale neobdrží i při splněné této podmínky.
SZPI se v řadě případů podařilo prokázat pochybení klasifikovaných jako klamavá obchodní praktika, nevyhovující označení výrobků, nebo nesplnění ohlašovací povinnosti a zahájila s kontrolovanými osobami správní řízení o uložení pokuty.
Inspekce spotřebitelům doporučuje maximální obezřetnost i v případě telefonických hovorů, směřujících k nabídkám či přímo objednávkám produktů. Je třeba upozornit, že nový občanský zákoník připouští uzavření ústní dohody i po telefonu (ústní forma distanční smlouvy), k čemuž v praxi nezřídka dochází. A to často i bez toho, aby si spotřebitel uvědomil, že takovou smlouvu právě uzavírá. Zákazník někdy navíc během krátkého rozhovoru nedomyslí důsledky všech často v rychlosti sdělených informací či pravidel objednávky. Společnosti si telefonní hovory obvykle nahrávají a ty jim pak slouží jako důkazní materiál potvrzující objednávku, která je dle zákona zcela legitimní.
Obecně lze rovněž spotřebitelům doporučit, aby přistupovali se zdravou mírou opatrnosti k obchodním nabídkám za podezřele výhodných okolností, obsahující výrazy jako „bezplatná zkouška“ nebo „zdarma“.
Na webových stránkách SZPI spotřebitelé naleznou informace o zásadách bezpečnosti a prevence při nákupu na internetu a po telefonu. Je zde k dispozici i průběžně aktualizovaný seznam rizikových webových stránek.
Inspekce se hodlá i nadále a v nesnížené intenzitě věnovat monitoringu a kontrole této specifické formy prodeje.
zdroj: SZPI
Leave a Reply