Co se v mládí naučíš jíst, to budeš jíst celý život, tvrdí britští vědci, kteří publikovali velmi zajímavé závěry svých dlouhodobých pozorování.
Je sice všeobecně akceptované, že modely stravování se formují v dětství, ale nyní přicházejí informace umožňující rodičům, kterým záleží na zdraví svých dětí (a to se už dávno neměří rubensovskými proporcemi) správně modely využívat ještě efektivněji.
Na jedné straně jsou chuťové vjemy: dominuje chuť na sladké, protože mateřské mléko je sladké. Druhou chuťovou dominancí je slané. Soustavné a nekontrolované uspokojování těchto dvou chutí v kojeneckém a předškolním období dítěte vyvolává upřednostňování sladkostí a slaných mastných věcí po celý život.
Na straně druhé jsou zrakové vjemy: dítě, které v rámci odstavování bude dostávat zejména „křupavé věci, aby se mu prořezávalo zuby“, bude v období puberty a dospělosti mnohem častěji jíst sušenky, krekry, chipsy a podobné potraviny. Jak se ukázalo, když se například dítě naučí jíst jeden druh sušenek a později si má vybrat mezi neznámým druhem své sušenky a přitom novým druhem potraviny (ovoce nebo zelenina), rozpozná podobu a upřednostní sušenky. Preference se začínají objevovat kolem druhého roku života, kdy už dítě rozumí mnohým pojmem a zná mnohé potraviny. Pokud máma označí nový druh zeleniny (např. Růžičková kapusta) jako „čokoládový sušenku“, dítě, přesto, že pojmy „sušenku“ a „čokoláda“ představují v jeho mysli příjemnou zkušenost, růžičkovou kapustu odmítne (dokonce bez ochutnání), protože se vůbec nepodobá ani na sušenku ani čokoládu.
Poučení?
Dětští lékaři a psychologové doporučují rodičům, aby hned, jak je to možné, používaly ve výživě dětí potraviny různých chutí, tvarů, barev a konzistence a to v přirozené podobě. Neučte děti jíst jen kaše a sušenky v chuťovém provedení „sladké“ a „slané“. Dejte jim mrkev, jablko, banán, kedlubny, hrášek, meruňky … v kaši přirozené chuti a hned, jak se dá, strčte jim ty potraviny do ruky celé. A když jíte tyto věci s nimi, netvařte se kysele!
zdroj: www.akv.sk
Zanechte odpověď