Vitamín C a D v boji s onemocněním?

Pomohou zvýšit imunitu vysoké dávky vitaminu C a rybí tuk?

POMOHOU ZVÝŠIT IMUNITU VYSOKÉ DÁVKY VITAMINU C A RYBÍ TUK?

Onemocnění Covid-19 je dobré nepodceňovat. Jsme-li v dobré kondici, šance na mírný průběh a rychlejší uzdravení je větší. Kromě známých rad se objevují také informace o tom, že je dobré zvýšit přísun vitaminu C až na pět gramů denně. Zásadní vliv mají mít také omega 3 mastné kyseliny například z rybího tuku a vitamin D.

Na veřejnost se dostávají informace o tom, že velké dávky vitaminu C mohou přispět nejen k prevenci nemocí, ale i k jejich vyléčení. Zatímco běžně se doporučuje 90 miligramů na den, v prevenci Covid-19 se mluví až o 1 000 mg. Vysoký obsah vitaminu C je v růži šípkové, černém bezu a citrusových plodech, ale můžeme využít jakoukoli zeleninu či ovoce.
Imunitu zásadně zvyšuje pohyb, a to zejména na čerstvém vzduchu, choďte na zdravotní procházky, důsledně ale používejte roušku. Ale také dostatečně spěte. Vyhněte se stresu, který organismus oslabuje a je pak náchylnější k onemocnění.
Některé studie ukazují, že obranyschopnost těla dokáží výrazně zvýšit omega-3 mastné kyseliny, které snižují zánětlivé procesy v těle. K tomuto zlepšení přispívá i vitamin D. Tyto významné živiny naleznete v tučných rybách nebo rybím oleji. Odborníci říkají, že tyto látky mohou tělo připravit na zátěž a onemocnění. Kolik jich potřebujete denně? Zhruba 250–500 mg, v případě zátěže až dva gramy. V lékárně si je můžete koupit jako známý rybí tuk, ale ve formě tablet, které mají obvykle v názvu omega- 3.

Sluneční svit a vitamin D patří dohromady. Vitamin D se totiž v našem organizmu syntetizuje v kůži díky UVB záření.

Starejte se o střeva
Ve chvíli, kdy onemocníte, už je na zdravou výživu pozdě. Jinak zásady zdravého stravování platí stále stejné. Důležitý je přísun vitaminů a vlákniny. V tom nejvíce pomůže ovoce a zelenina. Ideální je čerstvá, ale klidně vsaďte i na mraženou. Tělu zejména střevům prospívá fermentovaná zelenina, třeba kysané zelí. Vyměňte bílé pečivo za chléb, ideálně kváskový, minimalizujte sladkosti.
Právě střeva jsou pro imunitu zásadní. Kromě zeleniny mají na správnou mikroflóru vliv také kysané mléčné výrobky. Pokud jich máte nedostatek, vsaďte na probiotika a prebiotika z lékáren. Poraďte se, která budou nejvhodnější. Imunitu snižuje pití alkoholu, a to i v malém množství. Na druhou stranu: není třeba si vyčítat každou nedokonalost v jídelníčku. Potvrzuji to také lékařské studie. Pokud totiž jíte ve stresu, vyplavuje se hormon kortizol, což přispívá nejen k nezdravému nárůstu váhy, ale škodí to celému tělu včetně imunity.

Minerály
K podpoře imunity jsou důležité dva minerály. Zinek, toho je dobré dostat do těla 30-50 mg denně. Selenu pak zhruba 50-100 mg denně. Volte přitom spíše jednotlivé přípravky, multivitaminové a multiminerální přípravky se už příliš nedoporučují, protože není jasné, jak mezi sebou jednotlivé složky působí. Určitě nemá smysl dlouhodobé nadužívání vitaminu či minerálů ve vysokých dávkách.

Byliny
Z rostlinných léků, které mohou přispět k prevenci, je třeba zmínit kořen hořce. Několik studií prokázalo, že extrakt z kořene hořce může za určitých okolností zastavovat množení koronaviru, který vyvolal epidemii onemocnění SARS. Proti koronavirům podle lékařských studií zabral i kořen lékořice. Zpomalují také jeho šíření a schopnost organismus zabránit napadení buněk virem.
Další léčivé byliny podporující imunitu jsou: Rakytník řešetlákový, Šišák bajkalský, Lichořeřišnice, ženšenové přípravky, grapefruitová jadérka. Kromě nich dokáží imunity zvýšit i různé produkty z včel.

Nukleotidy
Vyrábějí se z hovězí krve. Pomáhají zvýšit tvorbu leukocytů, které zlepšují šanci organismus se ubránit infekci, není přitom jasné, jak působí. Prodávají se pod názvem Juwim a Preventan.

Beta-glukany
Imunitu zlepší také takzvané medicinální houby, které tělu dodávají potřebné beta-glukany.
Jde o přírodní látky, které podporují schopnost těla se bránit. Stimulují zejména bílé krvinky, obsaženy jsou například v léčivých houbách (nejčastěji používaná hlíva ústřičná), ale také v pekařských či pivovarských kvasnicích, mořských řasách či obilí. Doporučená denní dávka se pohybuje v rozmezí 250-500 mg, koupit si je můžete v lékárně. Beta-glukany jsou určeny k dlouhodobějšímu užívání. V lékárně se prodávají pod názvy: Imunoglukan, Betaglukan, Hlíva ústřičná. Jejich význam pro imunitní systém prokázaný byl, jak ale mohou pomoci v současné epidemii, zatím prokázáno nebylo.

Bakteriální lyzáty
Jde o preparáty připravené z částí bakterií, které nejčastěji způsobují nemoci horních cest dýchacích či urogenitálního traktu. Působí trochu jako očkování, při kontaktu s nimi tělo zvyšuje svou výkonnost v boji s nemocí. Některé z nich jsou na předpis, jiné pak volně prodejné (Imunostim, Candivac, Urivac). Tyto preparáty nebudou mít pravděpodobně vliv na boj s virem, ale mohou být prospěšné pro znovuobnovení rovnováhy imunitního systému. Jejich užívání bychom však měli konzultovat s lékařem.

Kolostrum neboli laktoferin
Tato bílkovina přirozeně obsažená v mateřském mléce působí v těle protizánětlivě. V lékárně ho koupíte pod názvem Colostrum.

Důležité: U všech potravinových doplňků i volně prodejných léků respektujte doporučení o vhodném dávkování, které je na nich uvedeno.

zdroj: Ministerstvo zdravotnictví

Buďte první, kdo přidá komentář...

Zanechte odpověď

Vaše e-mailová adresa nebude zveřejněna.


*